KOTLETY Z KASZY JAGLANEJ I KALAFIORA

Kotlety z kaszy jaglanej i kalafiora – alternatywa dla ,,mielonego” 

Chyba wszyscy kochają kotlety! Nic dziwnego, są niezastąpione na polskich stołach. Ale wcale nie muszą być z mięsa! Roślinne kotlety panoszą się na wielu blogach i bardzo nas to cieszy, bo to zdrowsza i bardzo smaczna alternatywa dla tych tradycyjnych!

Kotlety z kaszy jaglanej i kalafiora są dość niepozorne, ale jakie pyszne! Świetnie, że tak niewiele do nich trzeba! Trochę kaszy jaglanej, kalafior, kilka dodatków i mnóstwo przypraw. To właśnie one nadają kotletom głębi smaku. Są łatwe, ich zrobienie nie zajmuje wiele czasu i kosztują naprawdę niewiele. A jeśli boicie się że ,,bezmięsne” kotlety się rozpadną, to nic bardziej mylnego! Te są kleiste, wilgotne i spójne. Wychodzą naprawdę wspaniale!       

Idealne do burgerów!

Kotlety z kaszy jaglanej i kalafiora mogą służyć jako wsad do burgera, ale także jako towarzystwo dla klasycznych ziemniaków, kaszy czy ryżu oraz surówki. Dobra wiadomość jest taka, że z powodzeniem można je pojedynczo pakować w woreczki i mrozić! Kiedy będziecie potrzebować obiadu ,,na szybko”, wystarczy włożyć zamrożone kotlety z kaszy jaglanej i kalafiora na kilka chwil do rozgrzanego piekarnika i pyszne kotlety będą gotowe! Możecie być pewni! Skradną Wasze serca i podniebienia!

 

CZAS PRZYGOTOWANIA: do 40 minut                                                                               
WYKONANIE: łatwe                                                             
ILOŚĆ PORCJI: ok 10 sztuk

Kasza jaglana to samo zdrowie!

Połączenie kaszy jaglanej i kalafiora to bardzo zdrowy duet! Kasza jaglana obfituje w żelazo, a jedna porcja kalafiora to ponad 70% zalecanej dziennej dawki witaminy C. Żelazo i witamina C tworzą ze sobą zgraną parę, bo witamina C zwiększa przyswajanie, czyli wchłanianie żelaza. Jeśli chodzi o kaszę jaglaną, to pewnie nie raz czytaliście o tym, jaka jest zdrowa. W końcu dość często ,,trąbią” o niej w Internetach. To absolutna prawda! Kasza jaglana jest prawdziwą skarbnicą minerałów i witamin. Jest lekkostrawna i zasadotwórcza, co oznacza, że nie zakwasza organizmu. Jest niezwykle bogatym źródłem witamin B1 i B3 oraz magnezu, błonnika, potasu i fosforu. Zawiera też mnóstwo żelaza oraz krzemu, poprawiającego stan włosów, skóry, paznokci oraz stawów. Dzięki antyoksydantom spowalnia procesy starzenia, poprawia wygląd i zmniejsza ryzyko nowotworów. A co ważne dla wielu z Was, kasza jaglana nie zawiera glutenu.

BĘDZIECIE POTRZEBOWAĆ

PRZYGOTOWANIE KROK PO KROKU

  1. Kaszę jaglaną podprażyć na suchej patelni bądź w suchym garnuszku, w który zamierzacie gotować kaszę. Wystarczy kilka minut, aby zaczęła wydzielać przyjemny zapach. Podczas prażenia trzeba ją mieszać, bo łatwo się przypala i szybko nabiera brązowego koloru.
    Kaszę gotujemy w proporcji 2:1 czyli, pół szklanki uprażonej kaszy, zalewamy szklanką wrzątku (uważajcie, będzie pryskać!) lub jak wolicie kaszę wrzucamy do wrzątku. Gotujemy na małym ogniu pod przykryciem przez 15 minut. Nie mieszamy! Kaszę jaglaną należy oczywiście posolić. Kiedy kasza wchłonie cały płyn, powinno powstać coś na kształt małych „kraterów”. Zostawcie kaszę pod przykryciem na dodatkowych 8-10 minut. Wtedy kasza na pewno będzie gotowa. Na koniec dołóżcie łyżkę masła klarowanego i wymieszajcie z kaszą.
  2. Kiedy kasza będzie się gotować,  kalafiora podzielcie na różyczki i ugotujcie, najlepiej na parze. Nie ma potrzeby, żeby był całkiem miękki, ponieważ będzie podlegał dalszej obróbce termicznej podczas smażenia.
  3. Na patelni rozgrzejcie łyżkę masła klarowanego i podsmażcie kawałki kalafiora, niech się nieco zrumienią.
  4. Ugotowaną kaszę jaglaną krótko zblendujcie. Nie chodzi o to, by zrobić z niej papkę, ale dzięki blendowaniu, kasza jaglana zrobi się bardziej klejąca i dużo lepiej zwiąże kotlety. Dodajcie podsmażone cząstki kalafiora, które wcześniej rozgniećcie widelcem lub tłuczkiem do ziemniaków. Ważne, by nie było zbyt dużych kawałków, a masa była spójna. 
  5. Do kaszy i kalafiora wbijcie większe jajko i dodajcie drobno posiekany koperek i przeciśnięty przez praskę czosnek. 
  6. Konsystencję masy na kotlety musicie ,,wyregulować” tartą bułką lub mąką. Masa na kotlety powinna być zwarta, delikatnie się kleić, ale nie może być zbyt sucha. 
  7. Doprawcie według uznania solą, pieprzem, słodką i ostrą papryką, curry i kurkumą, która nada kotlecikom pięknego koloru. Nie obawiajcie się przypraw, bo kasza jaglana i kalafior są same w sobie dość delikatne. To własnie przyprawy są kluczowe dla uzyskania wyraźnego smaku kotletów z kaszy jaglanej i kalafiora. 

NASZE WSKAZÓWKI

  • Odrobina masła klarowanego dodana do kaszy jaglanej, nada jej wspaniałego smaku i kremowej konsystencji.
  • Jeśli nie macie świeżego koperku, spróbujcie użyć suszonego lub wykorzystać w zamian natkę pietruszki.
  • Kotlety z kaszy jaglanej i kalafiora można także przyprawić na sposób bardziej orientalny. Przyda Wam się wtedy kumin, garam masala, gałka muszkatołowa czy imbir, co lubicie!
  • Przed lepieniem kotletów dobrze jest umyć dłonie, nasmarować je dokładnie olejem i dopiero formować. Wtedy kotlety wychodzą idealnie i nie kleją się do rąk.
  • Zwykła bułka tarta zastąpiona została w przepisie bułką tartą ze złocistym lnem mielonym, bo to prawdziwa bomba błonnika pokarmowego. Natomiast jeśli nie spożywacie glutenu i wolicie unikać go w swojej diecie, zamiast bułki tartej możecie wykorzystać np. bezglutenową panierkę kukurydzianą lub obtoczyć kotlety w pokruszonych płatkach owsianych.

 

Kotlety z kaszy jaglanej i kalafiora

Kotlety z kaszy jaglanej i kalafiora