KSYLITOL

CZYM JEST, JAK DZIAŁA I DLACZEGO NIE WARTO KUPOWAĆ TANIEGO

Niejeden z nas, przy pierwszym zetknięciu z ksylitolem pomyślał, że jego nazwa brzmi, jak wyjęta z wykazu substancji chemicznych. W rzeczywistości ksylitol jest produktem całkowicie naturalnym. Jest słodki jak biały cukier, ale ma ok 1/3 mniej kalorii. Do tego nie jest tak łatwo rozkładany i przetwarzany w naszych ciałach jak normalne cukry. Cukier ma zwykle indeks glikemiczny około 100, ksylitol zaledwie 7-13. Oznacza to, że można go jeść bez martwienia się o wahania poziomu cukru we krwi. To dobra wiadomość dla cukrzyków!

Ksylitol występuje także pod nazwą cukru brzozowego. Otrzymuje się go przez działanie wodą na drewno brzozowe. Proces ten jest dość drogi, dlatego ksylitol nie jest tanim substytutem cukru. Może on pochodzić z ksylanu brzozy (ksylan jest polisacharydem, a polisacharyd to inaczej wielocukier, czyli cukier złożony), ale zawiera się też m.in. w kolbach kukurydzy. Jest to o wiele tańsza opcja, niż czerpanie go z kory brzozowej. Chcąc obniżać koszty ksylitol zaczęto produkować między innymi właśnie z kukurydzy. Dlatego uważnie czytajmy etykiety i zawsze wybierajmy ksylitol z brzozy.

PROZDROWOTNE DZIAŁANIE KSYLITOLU        

Od dawna ksylitol używany jest jako bezpieczny słodzik, ale badania wykazały znacznie więcej korzyści zdrowotnych, jakie może przynieść. Jest to:

  • kontrolowanie poziomu glukozy i insuliny w organizmie
  • poprawianie zdrowia dziąseł i zębów
  • zapobieganie przejadaniu się
  • pomoc w utracie wagi
  • poprawa stanu zdrowia

Co może zaskoczyć, ksylitol należy do słodzików, które zapobiegają próchnicy. Literatura potwierdza to, że ksylitol jest niepróchnicogenny, a wręcz sugeruje, że działa hamująco na próchnicę oraz wpływa na remineralizację zębów. Przeprowadzono liczne badania dotyczące ustnych zakażeń paciorkowcowych i próchnicy u dzieci. Okazało się, że żucie gum z ksylitolem przez kobiety w ciąży zapobiega próchnicy u ich dzieci. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Matti Uhari z Uniwersytetu Oulu w Finlandii, spożywanie ksylitolu ma też wpływ na znaczne zmniejszenie częstości rozwoju ostrego zapalenia ucha środkowego u dzieci (nawet o 40%). Badania pokazują także, że ksylitol zwiększa gęstość kości, co sugeruje, że jest obiecujący w leczeniu lub zapobieganiu osteoporozie.

DAWKOWANIE

Czy ksylitol to całkiem bezkarna słodycz? Niestety, podobnie jak sacharoza i glukoza jest substancją kaloryczną i powinien być stosowany z głową. Umowna dawka to 50-70 g na dzień dla osoby dorosłej. Łyżka ksylitolu to około 15 g, zatem dzienna dawka maksymalna to 4 łyżki. U dzieci ilość ta nie powinna przekraczać 45 g, czyli 3 łyżki. Ksylitol może mieć bowiem działanie przeczyszczające. Jest wolno metabolizowany, więc zwiększone dawki mogą powodować biegunkę. Jednak w odpowiedniej ilość może być z powodzeniem podawany zarówno dzieciom jak i kobietom w ciąży i matkom karmiącym. WHO, czyli Światowa Organizacja Zdrowia określiła ksylitol jako w pełni bezpieczny.

I WRESZCIE JAKI KSYLITOL KUPOWAĆ?      

Odpowiedz jest jedna – brzozowy, fiński! Warto wiedzieć, że cechuje się zdecydowanie cenniejszymi właściwościami, niż ten kukurydziany, pochodzący z Chin. A jak sprawdzić, czy ksylitol nie ma domieszki rafinowanego cukru? Ksylitol po rozgrzaniu nie karmelizuje się i jest bezbarwny. Jeśli poddany działaniu temperatury się zabarwia, oznacza że ma w sobie domieszkę cukru.

Podsumowując korzyści, jakie wiążą się ze spożywaniem ksylitolu

  • działa przeciwbakteryjne
  • działa przeciwpasożytniczo
  • stymuluje wydzielanie śliny
  • pomaga utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi
  • obniża prawdopodobieństwo wystąpienia zapalenia ucha środkowego u dzieci
  • wpływa na remineralizację zębów
  • działa przeciw powstawaniu próchnicy i zapaleniu dziąseł
  • ma działanie przeciwpróchnicze
  • reguluje pracę układu pokarmowego
  • przeciwdziała zaparciom
  • przeciwdziała osteoporozie
  • wzmacnia układ odpornościowy
  • hamuje namnażanie się pasożytów i grzybów

 

 
Źródło: J. Dąbrowski „Naturalne składniki suplementów diety”,
Grembecka M. „Ksylitol – rola w diecie oraz profilaktyce i terapii chorób człowieka”, Food Forum (luty 2017)
https://www.organicfacts.net/xylitol.html
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0895937409335623
http://europepmc.org/abstract/MED/7607747
http://www.lifeextension.com/magazine/2014/2/Sweet-As-Sugar-Health-Benefits-Of-Stevia-And-Xylitol/Page-01