MAKARONY ZE STRĄCZKÓW

DO WYBORU, DO KOLORU!

Nigdy wcześniej nie było aż tylu gatunków makaronów, jak obecnie. Obok powszechnych na naszych stołach tradycyjnych makaronów pszennych, do dyspozycji mamy makarony żytnie, orkiszowe, gryczane, jaglane i wiele innych. Coraz częściej można jednak spotkać całkiem inny typ makaronów. Makarony ze strączków! Kolorowe odpowiedniki tradycyjnych makaronów. Absolutna bomba białka i błonnika! Bez laktozy, bez cukru, bez jaj i bez drożdży.
Makarony te powstają z mąki, ale nie jest to mąka zbóż. To mąka z warzyw strączkowych, takich jak groch, ciecierzyca, soczewica, kukurydza, zielony groszek czy różne rodzaje fasoli. Makarony ze strączków mają różne kolory, w zależności od tego, z jakich ziaren zostały przygotowane. Mogą być więc pomarańczowe jak soczewica, czarne jak czarna fasola czy zielone jak groszek, albo fasola mung. Makaronowe do wyboru, do koloru!

MAKARONY ZE STRĄCZKÓW BEZ GLUTENU!

Makarony ze strączków są fantastycznym źródłem białka, błonnika i minerałów. Niektóre z nich zawierają aż czterokrotnie więcej błonnika, niż zwykłe makarony. Do tego mają o 1/3 mniej węglowodanów. Są więc idealne dla tych, którzy kontrolują swoją wagę. W przeciwieństwie do makaronów tradycyjnych, powstałych ze zbóż, makarony ze strączków są całkowicie bezglutenowe. Ponieważ nie zawierają glutenu, osoby cierpiące na celiakie czy nietolerancję glutenu, mogą i powinny wprowadzić je do swojej diety. Są idealne dla wszystkich, którzy chcą lepiej kontrolować poziom cukru we krwi. Białko i błonnik zawarte w roślinach strączkowych pomagają spowolnić trawienie. Zapewnia to bardziej stabilny wzrost poziomu cukru we krwi po posiłku.

WITAMINY I MINERAŁY

Makarony te stanowią prawdziwy arsenał wartości odżywczych! W zależności od konkretnego rodzaju strączków z jakiego powstał makaron, mogą się one różnić składem i zawartością poszczególnych witamin i minerałów, jednak wszystkie w nie obfitują.
Makaron z ciecierzycy ma wysoką zawartość białka. Jest doskonałym źródłem błonnika. Powstaje z mąki ze zmielonej ciecierzycy. Jest dobrym źródłem witamin B1, B2, B3, kwasu foliowego oraz wapnia, magnezu, fosforu, potasu i żelaza. Zawarte w nim nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas linolowy i kwas oleinowy, poprawiają gospodarkę lipidową.
Makaron z groszku zawiera wszystkie dobroczynne składniki, znajdujące się w zielonym groszku. To doskonałe źródło witaminy B1, kwasu foliowego, fosforu. Zawiera także wapń, magnez, jod i potas oraz witaminy – A, C, E, K1 i witaminy z grupy B. Groszek zielony jest bardzo dobrym źródłem żelaza niehemowego, a obecność witaminy C przyspiesza wchłanianie tego pierwiastka. Właściwy poziom żelaza chroni przed anemią i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu.
Makaron z soczewicy ma natomiast dużo miedzi, a także kwasu foliowego, który jest potrzebny nie tylko kobietom w czasie ciąży. Ma udział w produkowaniu serotoniny – hormonu szczęścia, wpływa na system nerwowy i mózg, a także bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek. Miedź natomiast ułatwia transportowanie i wchłanianie żelaza. Zwiększa odporność organizmu i chroni przed wolnymi rodnikami. Makaron z soczewicy jest dobrym źródłem witamin z grupy B – B1, B2, PP, B5, B6, B9 oraz witaminy K. Obfituje także w magnez, potas, żelazo, fosfor, cynk, mangan i miedź.

MAKARON ZE STRĄCZKÓW NAJLEPSZY AL DENTE

Tak więc na pytanie, czy makarony ze strączków są zdrowe, odpowiedź brzmi zdecydowanie tak! Jeśli natomiast zastanawiacie się, jak je spożywać, to podobnie jak zwykłe makarony, można serwować je w wersji wytrawnej, ale także i na słodko. Wszystko zależy od Waszych upodobań! Makarony ze strączków dobrze smakują z bazyliowym pesto, pomidorowymi sosami i z warzywnymi dodatkami. Idealne do dań orientalnych, pełnych smaku aromatycznych przypraw. Świetne także do kolorowych sałatek makaronowych na zimno.
Makaron ze strączków gotujemy jak normalny makaron, oczywiście według wskazań na opakowaniu, pilnując odpowiedniego czasu gotowania. W przypadku makaronów strączkowych zdecydowanie polecamy, by przygotować go w wersji al dente, dbając o to, by się nie rozgotował. Makaron ugotowany al dente dłużej się trawi i daje długotrwałe uczucie sytości. Pamiętajcie też, żeby zawsze gotować makaron w dużej ilości wody. Umożliwi to swobodne wchłanianie płynu i zwiększanie objętości makaronu. Przyjmuje się, że na 100 g makaronu, powinno użyć się 1 litr wody. W trakcie gotowania zaleca się nie mieszać makaronu, chyba że instrukcja przygotowania mówi inaczej.

MAKARONOWEJ MONOTONII ZDECYDOWANE NIE!

Nawet jeśli na co dzień jecie klasyczny makaron, warto od czasu do czasu wprowadzić dla odmiany makaron ze strączków. Nie ma powodu, żeby ograniczać się wyłącznie do klasycznego makaronu. Makarony strączkowe są smaczne i sycące! I o wiele lżejsze niż te tradycyjne. Ich różne kolory są fajnym urozmaiceniem makaronowej monotonii. Dzięki wprowadzeniu do domowego menu makaronu ze strączków, Wasza kuchnia może stać się ciekawsza i bardziej kolorowa. Jest to dobre ze względów zdrowotnych, a do tego świetnie urozmaica dietę.
Makarony, które powstają z roślin strączkowych mają coraz więcej zwolenników. Podczas gotowania może wydzielać się charakterystyczny dla strączków zapach, ale makaron po ugotowaniu jest raczej neutralny w smaku. Posmak strączków czuć, gdy je się sam makaron, ale po wymieszaniu z sosem i przyprawami znika. Jednak nie wszystkim ich smak może przypaść do gustu. Dla niektórych makarony ze strączków mają specyficzny, zbyt mączysty posmak. Wówczas najlepiej wykorzystać go do zupy, bo makarony ze strączków świetnie je zagęszczają i znacznie podnoszą ich wartość odżywczą i sytość. Nawet jeśli kiedyś próbowaliście już makaronu ze strączków i nie przypadł Wam do gustu, spróbujcie raz jeszcze w takim wariancie! Jeśli nie jesteście przyzwyczajeni do dużej ilości błonnika w diecie, wprowadzajcie go stopniowo. Po jego spożyciu mogą pojawić się wzdęcia. Ważne, żeby wtedy pić dużo wody, aby pomóc pozbyć się tej nieprzyjemnej dolegliwości.

SKŁAD SIĘ LICZY!

Makarony ze strączków są doskonałym bezglutenowym i wysokobiałkowym substytutem tradycyjnego makaronu. Mogą mieć różne kształty i różne kolory. Ale mogą tez mieć różne składy. Zwróćcie na to uwagę przy zakupie. Dobry makaron ze strączków powinien składać się wyłącznie z mąki określonego warzywa strączkowego, najlepiej z certyfikatem bio i wody.

 

makarony ze strączków