MASŁO ORZECHOWE
– jak wybrać to najlepsze?

MASŁO ORZECHOWE NIEJEDNO MA IMIĘ!              

Ze wszystkich maseł orzechowych najbardziej popularne jest naturalnie masło z orzeszków arachidowych. Masło z tych orzeszków, zwanych także ziemnymi, jest znane niemalże na całym świecie. Do niedawna uznawano je za specjał Amerykanów, jednak dziś na dobre wkroczyło i do naszego menu. Jest tak popularne, że 24 stycznia obchodzi nawet swój dzień! Jedni preferują masło orzechowe chrupiące, z wyczuwalnymi kawałkami orzeszków, czyli “crunchy”, inni wolą masło kremowo gładkie, o konsystencji “smooth”. Nie wszyscy jednak wiedzą, że na maśle z orzeszków ziemnych świat się nie kończy.                        
Istnieje całe mnóstwo maseł orzechowych do wyboru. Powstają one z przeróżnych gatunków orzechów. Możecie wybrać spośród wielu rodzajów, np. masła z orzechów laskowych i włoskich, z orzechów nerkowca, migdałów, pistacji, orzechów makadamia, brazylijskich, a nawet z … kokosa! Producenci różnie je nazywają. Najczęściej to masła, ale można je znaleźć także pod nazwą kremu z orzechów, a także pasty czy musu, jak jest w przypadku kokosa. Jedno jest pewne! Każde z nich, w różnym stopniu, dostarcza organizmowi mnóstwa korzyści. Warunek jest jeden. Musi to być masło z jak największą ilością orzechów i jak najmniejszą ilością dodatków.                 

SAMO ZDROWIE?    

Niestety, nie wszystkie masła orzechowe mają wyłącznie zdrowe składniki. W niektórych z nich zawartość orzechów to zaledwie 60-65%. Lepiej nie zastanawiać się, co stanowi pozostałą resztę… Na półkach sklepowych nie brakuje maseł „nafaszerowanych” cukrem, dużą ilością zwykłej soli, niezdrowych dodatków, a przede wszystkim utwardzonego, czyli uwodornionego tłuszczu. Do produkcji masła orzechowego używa się najczęściej tłuszczu palmowego – źródła niezdrowych tłuszczów trans. Tłuszcz palmowy dodawany jest do masła w celu ulepszenia jego konsystencji oraz opóźnienia procesu wydzielania naturalnego tłuszczu z orzechów. Nie ma jednak konieczności dodawania oleju palmowego do masła orzechowego, a takich maseł orzechowych, które mają go w składzie, zdecydowanie lepiej nie jeść!                                                                             

WIELE KORZYŚCI   

Na nasze szczęście – i zdrowie – coraz więcej producentów tworzy swoje masła w oparciu o wyłącznie wartościowe i zdrowe składniki. Takie masła to same korzyści dla naszego organizmu! Zawierają one wiele bardzo ważnych składników odżywczych, w tym białko, błonnik, witaminy i minerały oraz zdrowe tłuszcze. Konkretne składniki odżywcze w maśle orzechowym różnią się w zależności od rodzaju orzechów, z jakich masło zostało zrobione.
Masło z orzechów laskowych – charakteryzuje bardzo duża zawartość witaminy E, która opóźnia starzenie się skóry oraz wspiera płodność. Ten rodzaj masła orzechowego to także wyzwalacz dobrego humoru, dzięki wysokiej zawartości witaminy B6, która bierze udział w produkcji serotoniny. Masło z orzechów laskowych to również bogactwo soli mineralnych. Znajdziemy w nich magnez, sporo manganu, wapń, żelazo, fosfor, a także potas.                                   
Masło z orzechów nerkowca – jest bogate w łatwo przyswajalne białko roślinne i stanowi bezcenne źródło witamin i mikroelementów korzystnie wpływających na funkcjonowanie organizmu. Zawartość witamin A, B i E wpływa na spowolnienie procesów starzenia, gdyż witaminy te wykazują działanie antyoksydacyjne. Do tego spora ilość minerałów, takich jak żelazo, potas, wapń, fosfor i miedź. W maśle z orzechów nerkowca znajduje się ponadto kwas oleinowy, czyli odmiana zdrowego nienasyconego tłuszczu, który możemy znaleźć także w oliwie z oliwek. Jest on szczególnie wskazany dla osób dbających o zdrowie serca. 
Masło z migdałów – odznacza się wysoką zawartością witaminy E, B1 – tiaminy, B2 – ryboflawiny, B3 – czyli niacyny, B9 – kwasu foliowego oraz potasu, magnezu, wapnia, fosforu, żelaza i cynku. To także bogactwo białka i źródło zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych, które są tak ważne dla zdrowia, gdyż pozytywnie wpływają zwłaszcza na układ krążenia i serce. Kwasy tłuszczowe znajdujące się w migdałach wspomagają też pracę mózgu i układu nerwowego.         
Oprócz bycia fantastycznym źródłem pożywnych witamin i minerałów, masła orzechowe mają również sporo kalorii. Nie pozwól jednak, aby strach przed tłuszczem powstrzymał cię przed jedzeniem masła orzechowego! Prawie wszystkie rodzaje orzechów zawierają dużą ilość tłuszczu, ale to nie znaczy, że są złe. To zdrowe tłuszcze i warto je jeść! Są one bogate w tłuszcz jednonienasycony, rodzaj tłuszczu związany ze zmniejszeniem chorób serca i lepszą kontrolą poziomu cukru we krwi. Należy pamiętać, że masła w zależności od rodzaju orzechów, mogą zawierać także tłuszcze nasycone, które należy jeść z umiarem. Najwięcej tłuszczów nasyconych zawiera masło z orzeszków ziemnych. Wystarczy jednak nie sięgać po nie zbyt często, by nie musieć drżeć w obawie o nadmierne kalorie.

MASŁO ORZECHOWE NIE TYLKO NA KANAPKĘ

Masło orzechowe jest absolutnie uniwersalne – można je jeść zarówno na śniadanie, jak i lunch, obiad, czy deser. Stosunkowo łatwo jest je włączyć do swojej diety. Oprócz klasycznego wykorzystania masła orzechowego na kanapkach, czy tostach, jest idealne jako dodatek do deserów, lodów, a także zdrowych koktajli. Pyszne po dodaniu do naturalnego jogurtu ze świeżymi, sezonowymi owocami. Masła orzechowego można użyć do zrobienia ciasteczek, orzechowych batonów, a także dodać do porannej owsianki. Sprawdzi się także w bardziej wytrawnych daniach. Jest fantastycznym składnikiem sosu z masła orzechowego, który wspaniale komponuje się z makaronami (np. makaron konjac w sosie z masłem orzechowym), sajgonkami, kurczakiem, a nawet rybą. Masło orzechowe można także dodawać do …kawy!    Podsumowując, masła orzechowe są doskonałym źródłem cennych składników odżywczych. Pamiętajcie jednak o tym, że tylko masła najlepszej jakości dają gwarancję najwyższych walorów prozdrowotnych. Zatem jeśli sięgacie po masło orzechowe, warto wybierać takie, które nie zawiera utwardzaczy, cukru oraz innych, niepotrzebnych dodatków. Szukajmy masła, które ma w składzie jak największą ilość orzechów. Postawmy na prosty i naturalny skład! I koniecznie spróbujcie także innego rodzaju masła, niż tego tradycyjnego z orzeszków ziemnych. Do wyboru jest ich cały wachlarz! Na zdrowie!

masło orzechowe

BIBLIOGRAFIA:

https://www.healthline.com/health/nut-butters
https://kukbuk.pl/artykuly/maslo-orzechowe-jesc-czy-nie/
http://www.freepik.com