OCET JABŁKOWY

PRAWDZIWY ELIKSIR ZDROWIA I URODY!     

Lato to idealny czas na zadbanie o siebie, wzmocnienie swojego organizmu oraz pielęgnację ciała naturalnymi sposobami. Doskonałym, tanim i sprawdzonym sposobem na to, może być ocet! Ale nie ten, który kojarzymy głównie z pustymi półkami z okresu PRL-u. Takiego octu zdecydowanie nie polecamy. Ocet jabłkowy – to o nim mowa.  To prawdziwy super tonik i eliksir młodości!                                   
Chociaż historia octu jabłkowego jest stara jak świat, to większość z nas kojarzy go głównie z dressingiem do sałatek. Ma on jednak długą historię stosowania. Jeśli nie korzystacie jeszcze z dobrodziejstw octu jabłkowego, to przeczytajcie o możliwościach jego zastosowaniach oraz jego absolutnie fantastycznych właściwościach.                   

„ŻYWY” OCET JABŁKOWY

Tradycyjnie ocet jabłkowy stosowany był jako środek dezynfekujący i naturalny środek konserwujący. Hipokrates – prekursor współczesnej medycyny, używał octu jabłkowego już ponad 2 tysiące lat temu, wykorzystując go do oczyszczania ran, leczenia chorób skóry czy płukania gardła przy uporczywym kaszlu.
Rozważania na temat octu jabłkowego należy jednak zacząć od tego, o jakim dokładnie occie mowa. Właściwości, o których za chwilę przeczytacie, dotyczą octu jabłkowego, który jest naturalny, niepasteryzowany, niefiltrowany i taki, który powstał z ekologicznych, pozbawionych chemicznych oprysków jabłek. Jest to tak zwany ,,żywy” ocet. Dlaczego żywy? Ponieważ zawiera on żywe kultury bakterii. Ten organiczny, niefiltrowany ocet zawiera “matkę”, czyli nici białek, enzymów i przyjaznych bakterii, które nadają mu mętny wygląd. To właśnie dzięki “matce” octu, naturalnej substancji złożonej z celulozy i dobrych bakterii octowych, ocet jest prawdziwym panaceum na wiele schorzeń.  

WŁAŚCIWOŚCI LECZNICZE OCTU

Ocet jabłkowy powstaje w drodze fermentacji cukru z jabłek. Tworzy się wówczas kwas octowy, który jest aktywnym składnikiem octu. Główna substancja, jaką jest wspomniany kwas octowy, pomaga zabijać patogeny, w tym wiele chorobotwórczych bakterii i zapobiegać ich namnażaniu. Hamuje m.in. rozwój bakterii E. coli.
Ocet jabłkowy ma szereg korzyści, które potwierdzają badania naukowe. Zawiera kwas mlekowy, cytrynowy, enzymy, aminokwasy i składniki mineralne. Dostarcza około 50 biopierwiastków, m.in. potas, żelazo, magnez, siarkę, czy krzem. Ponadto witaminę A, witaminy z grupy B, cenną witaminę C, E i P. Jest źródłem bioflawonoidów, które rozszerzają naczynia krwionośne, usprawniając pracę wszystkich organów. W jego skład wchodzi również beta-karoten – przeciwutleniacz, który pomaga w walce z wolnymi rodnikami czyli utleniaczami. To właśnie one zaburzają pracę organizmu przyspieszając procesy starzenia, osłabiając układ immunologiczny i zwiększając ryzyko wystąpienia chorób, także nowotworowych.                                                                                   

Jednym z głównych składników octu są pektyny – włókna, których nie trawimy, a które wspomagają działanie układu trawiennego i usprawniają pracę jelit. Wspierają także działanie układu krwionośnego. Badania przeprowadzone na ludziach pokazują, że ocet jabłkowy może obniżać poziom cukru we krwi, poprawiać wrażliwość na insulinę i pomagać w walce z cukrzycą. Może ponadto obniżać stężenie trójglicerydów we krwi, poziom cholesterolu i ciśnienie, co prowadzi do zmniejszenia ryzyka rozwoju chorób serca. Najskuteczniejszym sposobem jest naturalnie unikanie przetworzonych węglowodanów, jednak ocet jabłkowy może w tym zakresie znacznie pomóc! Jeśli cierpisz z powodu nieprzyjemnych skurczów mięśni w łydce lub drgającej powieki, ocet jabłkowy pomoże się ich pozbyć. Są to oznaki niedoborów potasu w organizmie, a naturalny ocet jabłkowy obfituje w ten pierwiastek. Ocet jabłkowy pity w formie roztworu sprzyja także utrzymaniu odpowiedniego środowiska kwasowości żołądka. Wspomaga trawienie i odgrzybia organizm. Stosowany jest pomocniczo przy zakażeniu bakterią Helicobakter pylori.                           

A CO Z TYM ODCHUDZANIEM?

Ocet jabłkowy zwiększa uczucie sytości, usprawnia trawienie tłuszczu i ogranicza jego wchłanianie z pożywienia. Dzięki temu pomaga zjadać mniej kalorii, co w rezultacie doprowadza do faktycznej utraty masy ciała. Oczywiście nie można spodziewać się efektu odchudzającego stosując jedynie ocet jabłkowy! Nic całkowicie nie zastąpi prawidłowo zbilansowanej diety, która dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych.            
Typowa dawka octu jabłkowego najczęściej waha się od 1 łyżeczki do 2 łyżek dziennie zmieszanych ze szklanką wody. Najlepiej zacząć od małych dawek. Ocet jabłkowy jest bezpieczny, o ile nie spożywa się go w nadmiernych ilościach i co jakiś czas robi przerwy. W innym przypadku można nadwyrężyć układ pokarmowy, zwłaszcza żołądek. Innym sposobem włączenia go do codziennej diety, jest używanie w dressingach do sałatek, domowym majonezie, sosach, dipach, czy marynatach.  

DO CZEGO JESZCZE?                    

Ocet jabłkowy ma bardzo wiele zastosowań. Ponieważ posiada właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybiczne i przeciwzapalne, doskonale sprawdza się także jako kosmetyk pielęgnacyjny. To naturalne remedium poprawiające kondycję skóry i regenerujące włosy. Spróbujcie wykorzystać go nie tylko do pielęgnacji cery i włosów, ale także zębów! Coraz popularniejsze staje się zastosowanie go również jako wszechstronnego środka czystości. Jest idealny dla wszystkich tych, którzy chcą, by przestrzeń w której żyją, była wolna od chemicznych zanieczyszczeń.    
 
Ocet jabłkowy przynosi wiele potwierdzonych badaniami korzyści zdrowotnych. Ważne jednak, by robić go samemu w domu lub sięgać po ocet jabłkowy, który jest organiczny i niefiltrowany, bo tylko taki zawiera opisane powyżej właściwości. Ten najlepszy jakościowo, niefiltrowany ocet jabłkowy który zawiera ,,matkę” znajdziecie naturalnie w naszym sklepie!

ocet-jablkowy

ocet jablkowy

Photo designed by rawpixel.com / Freepik
https://www.healthline.com/nutrition/6-proven-health-benefits-of-apple-cider-vinegar#section2https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5788933/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19661687
https://care.diabetesjournals.org/content/27/1/281.long
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29091513
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2837006/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16611381