SUSZONE OWOCE –
zdrowe czy nie?

CZY SUSZONE OWOCE SĄ ZDROWE?

Suszone owoce znajdziemy obecnie w każdym  większym, czy mniejszym sklepie. Stanowią fantastyczne uzupełnienie diety i mogą z powodzeniem zastąpić niejeden suplement. A co najważniejsze, są dostępne przez cały rok! Właśnie wtedy, kiedy świeże owoce są tylko wspomnieniem lata, te mamy na wyciągniecie ręki. Mogą być przekąską stanowiącą zdrowszy zamiennik słodyczy, dodatkiem do wypieków, czy różnego rodzaju posiłków, takich jak owsianki oraz musli. Dobrze komponują się także z sałatkami. Ale… jak to właściwie z nimi jest? Czy suszone owoce są zdrowe i zawsze warto po nie sięgać? Jedni twierdzą, że są bardzo pożywne i zdrowe, inni natomiast, że niewiele lepsze od zwykłych słodyczy. No to jak naprawdę jest z tymi suszonymi owocami? Nadszedł zatem czas, by wziąć je pod lupę! 

CZYM TAK NAPRAWDĘ SĄ

Owoce suszone to owoce, z których odparowano wodę. Podczas tego procesu śliwki, morele, gruszki, figi i inne kurczą się i zmieniają w dużo mniejsze, pełne słodyczy owoce. Często jednak, zamiast suszonych, kupujemy owoce kandyzowane, nie zdając sobie sprawy z tego, co to oznacza. Proces kandyzowania to wielokrotne smażenie owoców w coraz słodszym syropie, a ze względu na cenę, jest to najczęściej syrop glukozowo-fruktozowy. Żurawina, którą tak chętnie kupujemy, mango, ananasy, czy banany, prawie zawsze występują w tej postaci. Dlatego najlepiej suszyć owoce samodzielnie! Można do tego wykorzystać piekarnik lub specjalną, elektryczną suszarkę. Nie każdy z nas ma jednak na to czas, ochotę i wystarczająco zapału. 

WITAMINOWA BOMBA

Suszenie owoców jest procesem, który nie powoduje utraty ich wartości odżywczych. Dlatego zawierają one wiele mikroelementów, błonnika i przeciwutleniaczy. Są niezwykle pożywne! Mają mniej więcej tyle samo składników odżywczych co świeże, ale skondensowane są one w znacznie mniejszej ilości. Suszone owoce zawierają np. do 3,5 razy więcej błonnika, witamin i minerałów niż świeże owoce. Dlatego już jedna porcja każdego dnia może dostarczyć nam sporo dziennego zalecanego spożycia witamin i minerałów, takich jak kwas foliowy, żelazo, magnez, potas i wiele innych. Podczas suszenia zmniejsza się natomiast zawartość witaminy C. Suszone owoce są także doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, zwłaszcza polifenoli. Przeciwutleniacze polifenolowe wiążą się z korzyściami zdrowotnymi, takimi jak poprawa przepływu krwi, lepsze zdrowie układu trawiennego, zmniejszone uszkodzenia oksydacyjne prowadzące do uszkodzenia komórek i zmniejszone ryzyko wielu chorób. Ponadto jedzenie suszonych owoców zwiększa poczucie sytości, a stąd już prosta droga do utraty zbędnych kilogramów. 

NO A CO Z TYM CUKREM?

Suszone owoce zawierają znaczne ilości naturalnych cukrów, a co za tym idzie kalorie. Ponieważ została usunięta z nich woda, koncentruje to cały cukier – w tym zarówno glukozę, jak i fruktozę w znacznie mniejszej ich ilości. Jeśli chodzi o zawartość cukru w ​​suszonych owocach to rodzynki mają 59% cukru, daktyle około 65%, śliwki 38%, a morele 53%. Fruktoza stanowi 20–50% ich zawartości. Jedzenie dużej ilości fruktozy może natomiast mieć negatywny wpływ na zdrowie. Obejmuje to zwiększone ryzyko przyrostu masy ciała, cukrzycy typu 2 i chorób serca. Może też przyczynić się do różnych problemów zdrowotnych.

NIESIARKOWANE OWOCE!

Suszone owoce to bogactwo prozdrowotnych substancji. Jednak w procesie przemysłowego suszenia mają one najczęściej dodawane konserwanty z grupy siarczynów. Na etykiecie pojawia się wówczas informacja: E 220, dwutlenek siarki, zawiera siarczany (siarczyny), czy konserwowany siarką. Dwutlenek siarki to środek chemiczny, który jest ubocznym produktem spalania paliw kopalnych. Jego dodatek sprawia, że ​​suszone owoce zachowują kolor. Te niesiarkowane są ciemniejsze i bardziej pomarszczone. Wyglądają mniej apetycznie, ale za to są smaczniejsze i dużo zdrowsze! A co może powodować dodatek dwutlenku siarki? Drażni on drogi oddechowe, może wywoływać nudności, biegunkę, skurcze żołądka i zakłócać pracę jelit. Może powodować bóle głowy, wysypki skórne i ataki astmy. Co więcej, niszczy w pokarmach witaminy – zwłaszcza A, B1 i B12. Co należy zatem robić, by dokonać właściwego wyboru? Wybierać zawsze suszone owoce, które są naturalnie brązowawe lub szare, a przede wszystkim dokładnie czytać etykiety! Rzecz jasna, w naszym sklepie znajdziesz wyłącznie niesiarkowane suszone owoce!

UMIAR W JEDZENIU

Podobnie jak w przypadku  innych produktów spożywczych, suszone owoce mają zarówno dobre, jak i złe strony. Ich jedzenie dostarcza sporej ilości błonnika i składników odżywczych, w tym dużych ilości bardzo cennych dla zdrowia przeciwutleniaczy. Są natomiast bogate w cukier i kalorie. Z tego powodu suszone owoce należy jeść tylko w rozsądnych ilościach, najlepiej razem z innymi pożywnymi pokarmami. I zawsze pamiętać o wybieraniu tych bez dodatku siarki. Wówczas z całą pewnością będą o wiele zdrowszą i bardziej odżywczą przekąską niż przetworzone słodycze i inne niezdrowe przekąski. 

 

  1. Micronutrient mineral and folate content of Australian and imported dried fruit products. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21229417
  2. From plums to prunes: influence of drying parameters on polyphenols and antioxidant activity. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12769544
  3. Dried fruits: excellent in vitro and in vivo antioxidants. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15670984
  4. Prune melanoidins protect against oxidative stress and endothelial cell death. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21622112
  5. Hepatoprotective effect and antioxidant role of sun, sulphited-dried apricot (Prunusarmeniaca L.) and its kernel against ethanol-induced oxidative stress in rats. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21115094
  6. The promise of dried fruits in cancer chemoprevention https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24870720
  7. Raisin consumption by humans: effects on glycemia and insulinemia and cardiovascular risk factors. https://www.healthline.com/nutrition/dried-fruit-good-or-bad#section4
  8. Systematic review: the effect of prunes on gastrointestinal function. https://www.healthline.com/nutrition/dried-fruit-good-or-bad#section5
  9. Sulphur dioxide in foods and beverages: its use as a preservative and its effect on asthma. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7426352