SEAWEED – Wodorosty

Wodorosty morskie – super zdrowe i pożywne 

Wodorosty morskie są częstym składnikiem kuchni azjatyckiej, która zyskuje popularność wśród ludzi dbających o zdrowie. I nie bez powodu – jedzenie wodorostów to super zdrowy i pożywny sposób na wzbogacenie diety o witaminy i minerały. Regularne ich spożywanie poprawia zdrowie i chroni przed niektórymi chorobami.

Co to są wodorosty? Wodorosty odnoszą się do wielu gatunków glonów i innych roślin morskich. Mogą mieć różny kolor i wielkość, mogą rosnąć w różnych wodach, w tym w morzu, jeziorach i rzekach. Glony z morza są na ogół jadalne, podczas gdy odmiany słodkowodne wydają się toksyczne. Można je spożywać świeże, suszone, gotowane lub w proszku jako suplement. Najczęściej spotykane to NORI – czerwone algi używane do sushi, KELP – brązowe algi dodawane do potraw podczas gotowania, bezglutenowa alternatywa dla makaronu, KOMBU – wodorosty o silnym smaku, często marynowane lub używany do zup, ARAME – o łagodnym, słodkim smaku i jędrnej konsystencji, dodawane do różnych potraw, w tym wypieków, czy WAKAME – brązowe algi używane do przygotowywania świeżych sałatek z wodorostów.

Wpływ wodorostów na zdrowie

Jadalne wodorosty są bogate w minerały i pierwiastki śladowe. Obfitują w magnez, witaminę K, mangan, jod, sód, wapń, kwas foliowy, potas, żelazo, miedź, a także mniejsze ilości innych składników odżywczych: kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, witamin A, C, E, fosforu i choliny. Są doskonałym źródłem witaminy B12, która naturalnie występujące w mięsie, drobiu, jajach i nabiale. Wodorosty są też bogatym źródłem przeciwutleniaczy. Warto także wiedzieć, że suszone glony są bardziej skoncentrowane w składnikach odżywczych.

Wodorosty są doskonałym źródłem jodu, który może pomóc w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy. Wodorosty są także dobrym źródłem składników odżywczych zdrowych dla serca. Są źródłem rozpuszczalnego błonnika i zawierają kwasy tłuszczowe omega-3. Ponadto w kilku badaniach stwierdzono, że mogą mieć zdolność obniżania ciśnienia krwi i zapobiegania krzepnięciu krwi. Mogą również pomóc w obniżeniu poziomów cholesterolu LDL (“złego”) i całkowitego cholesterolu. Naukowcy uważają także, że niektóre związki występujące w wodorostach mogą odgrywać korzystną rolę w stabilizowaniu poziomu cukru we krwi i zapobieganiu cukrzycy typu 2. Regularne spożywanie wodorostów może także pomóc schudnąć. Wodorosty mają niską kaloryczność, ale są bogate w naturalny glutaminian, który jest aminokwasem i który nadaje mu pikantny smak umami. Wodorosty mogą zwiększyć utratę tłuszczu poprzez zmniejszenie głodu, zwiększenie uczucia pełności i zapobieganie gromadzeniu się tłuszczu. Wodorosty zawierają związki, które mogą pomóc w łagodzeniu trawienia, poprawić zdrowie jelit i zmniejszyć ryzyko zakażenia niektórymi szkodliwymi bakteriami.

Wodorosty są godnym dodatkiem do diety. Istnieje wiele różnych i interesujących odmian, które są mało kaloryczne, a jednocześnie bardzo bogate w składniki odżywcze. Zawierają dużą ilość błonnika, zdrowych tłuszczów i zdrowotnych związków roślinnych.

Właściwości:

  • mogą pomóc w funkcjonowaniu tarczycy
  • mogą poprawić zdrowie serca
  • obniżają ciśnienie krwi i zapobiegają krzepnięciu krwi
  • właściwości przeciwutleniające
  • właściwości antyalergiczne
  • wpływają na obniżenie poziomów cholesterolu LDL (“złego”) i całkowitego cholesterolu
  • pomagają stabilizować poziomy cukru we krwi
  • mogą pomóc w schudnięciu
  • wzmacniają układ odpornościowy
  • mogą poprawić stan zdrowia jelit
  • zapobiegają zaparciom

 

 

 

https://www.healthline.com/nutrition/seaweed-healthy-nutritious#section7
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18236692