Zupa krem z brązowej soczewicy

Dziś przedstawiamy Wam mistrzynię w nasycaniu żołądka na długo! Tym razem zupa krem z zielonej soczewicy w wersji trochę bardziej neutralnej smakowo, niż zazwyczaj. Zupa zawiera naturalnie wiele przypraw, ale tym razem nie dominują one nad smakiem soczewicy i warzyw samych w sobie. Zupa krem z zielonej soczewicy to propozycja absolutnie dla każdego! Jest sycąca, gęsta i rozgrzewająca. A do tego aromatyczna i lekko pikantna. I tak jak wszyscy lubimy – bardzo prosta w przygotowaniu. W sam raz na teraz! 

CZAS PRZYGOTOWANIA – ok. 40 minut
STOPIEŃ TRUDNOŚCI: łatwy
ILOŚĆ PORCJI: 3-4 

Jej podstawą jest oczywiście soczewica. W dzisiejszym wydaniu pojawi się w towarzystwie nieaktywnych płatków drożdżowych oraz mielonego siemienia lnianego. Niezły ładunek witamin i składników mineralnych. Bo to nie jest zwykła zupa, tylko pożywny, krzepiący i wzmacniający koktajl wypełniony po brzegi zdrowymi produktami!

Soczewica – królowa strączków!

Soczewica to warzywo strączkowe, które wzmacnia odporność, poprawia samopoczucie, wspomaga odchudzanie, a do tego jest lekkostrawna i bardzo smaczna. Pyszna zupa krem z soczewicy to także źródło ważnego dla serca potasu i potrzebnego w ciąży kwasu foliowego, który sprzyja tworzeniu się czerwonych krwinek. Nie dosyć, że soczewica obfituje w wartości odżywcze – jest nafaszerowana składnikami mineralnymi i witaminami, to dodatkowo jest jednym z najbogatszych źródeł białka roślinnego. Z powodzeniem można ją stosować jako zamiennik mięsa. Białko soczewicy, zaraz po białku soi, jest najlepiej przyswajalnym przez organizm białkiem pochodzenia roślinnego i przyswaja się aż w 85%. Jest też całkiem dobrym źródłem witaminy A, tiaminy, folianów, witaminy K i witaminy E. Może poszczycić się sporą zawartością witaminy C, PP, witamin z grupy B  i minerałów tj. wapnia, fosforu czy żelaza.     

Siemię lniane i jego korzystny wpływ na zdrowie

Obecność siemienia lnianego w tej zupie nie jest przypadkowa. Siemię lniane delikatnie ją zagęszcza, a przy okazji doskonale wpływa na nasze zdrowie! Obfituje ono w unikatowe wartości odżywcze i lecznicze. Poprawia kondycję skóry, paznokci i włosów, a przede wszystkim zbawiennie wpływa na trawienie i krążenie. Jedzenie siemienia w postaci zmielonych nasion osłania żołądek, usprawnia perystaltykę jelit, a także oczyszcza je ze złogów. Siemię obfituje w wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3. Zawiera także m.in. błonnik, witaminę E, cynk, żelazo i lecytynę.    

Płatki drożdżowe – naturalny wzmacniacz smaku

Dodatek płatków drożdżowych świetnie podkręca smak zupy, a do tego płatki działają jako zagęszczacz. Płatki drożdżowe pomagają wyciągnąć smak potrawy i wzbogacają jej wartość odżywczą. Dlatego idealnie sprawdzą się w soczewicowej zupie kremie. Mają delikatnie orzechowo – serowy smak, dlatego świetnie komponują się z warzywami i strączkami.
Płatki drożdżowe są źródłem wielu witamin, głównie z grupy B, składników mineralnych i białka. Zawierają fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, cynk, miedź i selen. Zawartość wapnia wpływa na wzmocnienie kości i przewodnictwo mięśniowe. Płatki drożdżowe zawierają także biotynę i kwas proteinowy. Dzięki specjalnemu rodzajowi błonnika, czyli 1-3 beta glukanu, nieaktywne płatki drożdżowe redukują poziom złego cholesterolu. Witamina B1, potas i magnez powodują, że płatki drożdżowe wzmacniają układ sercowo – naczyniowy, pokarmowy, hormonalny i mięśniowy.

BĘDZIECIE POTRZEBOWAĆ

Przygotowanie krok po kroku

  1. Soczewicę zalejcie wodą, żeby się namoczyła przez minimum godzinę.  Należy bezwzględnie pamiętać, aby przed ugotowaniem wymienić wodę.  Inaczej będziemy gotować strączki wraz z substancjami antyodżywczymi. Odlejcie zatem wodę, w której moczyła się soczewica, zalejcie świeżą wodą i gotujcie ją przez około pół godziny, aż zmięknie. Pamiętajcie także, by soczewicę posolić dopiero pod koniec gotowania, gdyż sól wydłuża czas gotowania.
  2. Z marchewki, selera, pietruszki, pora, liści laurowych i ziela angielskiego przygotujcie wywar warzywny. Liście laurowe i ziele angielskie wyjmijcie przed zblendowaniem zupy.
  3. Teraz czas na przyprawy, dodajcie cząber, majeranek, kolendrę i chili. 
  4. Pod koniec gotowania doprawcie zupę solą i pieprzem.
  5. Zupa krem z soczewicy smakuje pysznie serwowana z groszkiem ptysiowym czy razowymi grzankami.

Nasze wskazówki

  • Żeby dodatkowo uprościć proces przygotowania zupy, możecie soczewicę gotować razem z warzywami, podczas przygotowywania bulionu. Wszystkie składniki zostaną i tak zblendowane.
  • Warzywa na bulion można pokroić na małe kawałki/ plasterki lub zetrzeć na tarce i podsmażyć na maśle przez około 3-4 minuty. Następnie dorzucić namoczoną i odcedzoną soczewicę i smażyć kolejnych kilka minut. Całość zalać wodą i gotować do czasu, aż soczewica i warzywa będą miękkie. 

Zupa krem z brązowej soczewicy 1

Zupa krem z brązowej soczewicy 2